Skip Navigation Links
Forside
Historie
Temaer
Turisme
Undervisning
Søgning
The 16th Century
Skip Navigation Links
HistorieExpand Historie
Skip Navigation Links
TemaerExpand Temaer
TurismeExpand Turisme
UndervisningExpand Undervisning

Skip Navigation Links
BilledkategoriExpand Billedkategori
Skip Navigation Links
TidslinieExpand Tidslinie

Økonomisk vækst

*

Handel og sejlads i Øresundsregionen blev øgest betydeligt i tiden fra omkring år 1550, hvor der var ca. 3000 årlige passager, til et godt stykke over 5000 i 1590erne.

Baggrunden var en generel højkonjunktur i europæisk økonomi og betydelig økonomisk vækst i Øresunds- og Østersøregionen, hvorfra man eksporterede landbrugsprodukter og råvarer som træ, jern og kobber; primært til vækstcenteret omkring Den engelske Kanal.

Højkonjunktur
En økonomiske højkonjunktur præger det samlede Europa i 1500-tallet og frem til omkring midten af 1600-tallet. Den begyndende vareproduktion i Norditalien og i andre bysamfund rundt omkring i Europa, øget handel med både råstoffer og færdigvarer og i forbindelse med Opdagelsestiden øget tilgang af ædelmetaller virker i høj grad stimulerende på den økonomiske udvikling.
I løbet af 1500-tallet flyttes det økonomiske tyngdepunkt til nordvestlige Europa, kanalområdet med Flandern og England, som efterhånden også bliver centrum for handelen på Amerika. Væksten i kanalområdet kræver øgede tilførsler af råvarer og fødevarer og hermed kommer Østersøområdet og sejladsen gennem Øresund til at spille en stigende rolle.

Udviklingen i Øresundsregionen
I Danmark sætter udviklingen sig for alvor spor i tiden under Christian 3.(1534-59). Kongemagten er blevet styrket gennem overtagelse af kirkens jordejendomme og sammensmeltning af kirke- og kongemagt. Forholdet til adelen afbalanceres gennem nye lensforordninger, hvorved adelen også får øget andel i den voksende rigdom. De gunstige konjunkturer får også afsmittende virkning på bysamfundene i området. Udviklingen indenfor håndværk og handel konsolideres og der sker en massiv indvandring, specielt til Helsingør, der ude omkring i verden kaldes "Lille Amsterdam".
Korn- og især studeeksporten vokser bestandigt og fra midten af 1500-tallet stiger priserne hastigt på netop disse produkter. Kornpriserne fordobles fra 1520erne frem til omkring 1560 og mere end fordobles igen ind i 1590erne. Sejladsen igennem Øresund stiger også gevaldigt fra ca. 3000 fartøjer omkring år 1550 til et godt stykke over 5000 årlige passager i 1590erne. Hermed stiger kongemagtens indtægt fra Øresundsstolden betydeligt, ligesom den også øges yderligere igennem en omlægning af tolden i 1567. Fra 1566-67 steg afgiftsprovenuet således fra 45.000 til 132.000 daler.
Øresund
Øresund
Søkort  1585
Søkort 1585
Skånekysten 1585
Skånekysten 1585
Nordsjælland 1585
Nordsjælland 1585
Toldboden, Helsingør
Toldboden, Helsingør

©  Øresundstid 2009